Как да изберем газов инжекцион?

Трезва и реална преценка! Ще разгледаме инсталирането на газ като инвестиция- похарчваме определена сума, с цел за бъдеще да си я върнем и да печелим непрекъснато от това.

Всички знаем че „меката“  на разработки на газови уредби е Италия. Марки като BRC, Lovato, A.E.B, Landi Renzo и др. са с традиции и са известни по цял свят. Последните години и няколко производителя от Полша се наложиха на пазара, като качествени и иновативни производители- това са марките Stagg и AG. И така как да изберем?

1. Разгледайте в Интернет- сайтовете на производителите, сайтовете на автогаз сервизи, цените. Посъветвайте се с приятели- те няма да Ви заблудят. Не се предоверявайте на интернет форуми- там има доста некомпетентни мнения или манипулирани такива, от рода на „Сложих си еди-ква си газова уредба при един „страхотен майстор“… написано от самия „страхотен майстор“…

2. Италия е „меката“ на автомобилните газови системи- пазете се от ментета с гръмки „италиански“ имена. Пазете се и от неизвестни електроники /ECU/, произведени уж в италианска фабрика. Това би трябвало да Ви звучи като „Вземи тази Дачия- под капака има двигател на Порше“… но е на цената на Дачия…е, нЕма такъв филм! Важно е да добием необходимата информация за различните производители и модели и да стесним своя избор до 2-3 модела, които за Вас са най-доброто съотношение между цена и качество.

3. На кой сервиз да се доверим- това е важно! По добре среден клас газова система с прецизен и качествен монтаж, отколкото скъпа такава, но аматьорски изпълнен. Отидете на място- заетостта на фирмата е най-добрия критерий- видите ли работниците да скучаят с ръце в джобовете- бягайте далеч! Вижте и подредеността и инструментите. Ако работниците нямат отношение към средата която обитават, ако там е мръсно и разхвърляно- какво отношение може да очаквате към Вашия автомобил?

4. Цената? Един добър автосервиз има ясна и трезва преценка за цената на труда си. Там няма да намерите подозрително ниска цена, нито пък надути цени, с гръмки обещания за извънземен монтаж. Едно трябва да бъде ясно- цената за труда при евтината и при скъпата газова уредба е приблизително една и съща. Разликата в цената се обуславя от качеството на частите. Да бъдем разумни- от момента на поставянето на качествена газова система, ние започваме да пестим. По-добре да я вземем по-висок клас на изплащане за 6 месеца, без оскъпяване, но да е качествена и надеждна. Бъдете сигурни, че инвестицията ще Ви се върне!

Какви са ползите от карането на газ/метан ?

На първо място, от потребителска гледна точка- финансови спестявания. Цената на пропан- бутана е приблизително 50%, а на природният газ /метан/ е около 30% от тази на бензина. Още от монтирането на газова система, ние започваме да пестим. Голяма е и ползата за околната среда- пропан-бутанът и природният газ не съдържат най-вредните за въздуха субстанции- олово и бензол. На Запад автомобили на газ могат да се движат в градовете, дори когато е забранено движението на моторни превозни средства, заради високото ниво на замърсяване на атмосферния въздух. Разбира се, когато говорим за ползите, честно е да споменем и недостатъците. Бутилката за LPG/CNG заемат място, но това не е чак толкова голям проблем. При повечето коли бутилката може да се монтира на мястото на резервната гума. Или тънка и дълга бутилка, тип „пура“. Друг недостатък е малко по-бавното зареждане на газта, сравнено с бензина.

Остаряло е вярването, че колата губи мощност при преминаване на газ. При съвременните газови инжекциони загубата на мощност е от 2 до 3%- нещо, което реално ние не можем да усетим и това да повлияе на динамиката на автомобила.

Вярно ли е че евтината газова система излиза скъпо ?

Категорично да! Главен фактор, определящ цената на газовата система е качеството на материалите. За да постигнат по-ниска цена, ниският клас производители влагат евтини суровини- компонентите имат кратък живот и времето за престой в сервиза и допълнителните разходи, ще оскъпят във времето цената на системата. Електрониката в компютъра- евтини платки, диоди, кондензатори, слаби процесори, нисък влагозащитен клас и др. са предпоставка за по мудно управление на процесите, по-голям разход на гориво…стоп! Ето тук е разковничето- долният клас газови инжекциони, не могат да реализират толкова икономия на гориво, заради липсата на прецизност на управление и гъвкавост. Представете си как евтината газова система харчи с литър-два газ на 100 км. повече, в сравнение с високия клас…

Софтуерът- в италианските, холандските и полските фабрики години наред се програмира и тества- хардуер и софтуер. Когато продуктът излиза на пазара, той е идеална симбиоза между двете. При ментетата се копира, каквото може да се изкопира, интегрира се в евтин компютър и се предлага като „Дачия, с двигател на Порше“… Бъдете разумни!

Какво е Direct injection /Директно впръскване/ ?

„Direct injection“ е концепция за двигатели при съвременните производители, при които горивото се впръсква при много голямо налягане (достигащо 150 бара) чрез инжектори, които доставят горивото директно в горивната камера (вместо в смукателния колектор, както е при последователната инжекционна система). Може би сте чували за двигатели с условни наименования при различните производители- FSI, TSI, TFSI, GDI,TCE. В днешно време големите производители на газови уредби- BRC, Landi Renzo, A.E.B, Lovato, Prins, Stagg и някои други имат разработени газови системи за двигатели тип „Direct injection“. Инсталацията на газова система с директно впръскване изисква допълнителна квалификация на специалистите инсталатори. Относно прецизността на настройките, производителите изработват готови горивни карти, които се интегрират директно в газовия компютър. Задължителна е предварителна консултация в специализиран сервиз, за това дали Вашия автомобил е подходящ за газифициране и кой модел газова система е подходящ за него.

Допълнителни екстри към газовия инжекцион- нужни ли са ?

Нека видим част от допълнителните екстри, които можем да монтираме към газовата система:

  • Система за смазване на клапаните- лубрикантът “Flash lube” и подобните/V-lube и др./ са олово-заместващи концентрирани добавки, разработени с цел намаляване износването на клапаните и техните легла при задвижвани от автогаз (LPG) и метан (CNG) автомобили. Препоръчва се за дълга и безпроблемна работа на двигателя.

  • Емулатори за Рено, Пежо и Ситроен, след 2002 г. които са с бордови компютър, Изчислението за наличие на бензин в резервоара при тези автомобили е електронно. Поради тази причина при каране на газ, показанието за ниво на бензин в резервоара пада и при по-дълъг пробег е възможно да светне „лампата на бензина“ и показанието не се възстановява. Това означава, че индикацията не е правилна, а не че нямате бензин в резервоара. Може да се монтира допълнителен емулатор за рестартиране на отчитането на нивото на бензина. Има различни модели, според автомобила. Функцията му е при всяко гасене и палене на автомобила, престой над 5 минути без консумация, да показва отново реалното ниво на бензин в резервоара.

  • Аванс процесори /Advance processor/- допълнителна електроника, която измества ъгъла на запалване и подобрява изгарянето на въздушно-газовата смес. Намаляват разхода и увеличават КПД при каране на газ.

Някои от екстрите са препоръчителни, други са задължителни за определени автомобили. Всичко зависи от модела на Вашата кола.

Какво обслужване изисква газовият инжекцион ?

Автомобилите с газов инжекцион изискват същата поддръжка, каквато изискват и автомобилите на бензин. Хубаво е на всеки 20000 км. специалист да проверява състоянието на инжекторите и тяхната работа. Редовната смяна на филтрите Ви гарантира дълъг живот на компонентите, безпроблемен пробег и ниски експлоатационни разходи. Много е важно да поддържаме горивната система в изправност, въпреки че през повечето време караме на газ. Газовите инжекциони използват сигналите на редица датчици от двигателя и излизането от строя дори на един от тях ще доведе до незадоволителна работа на автомобила. Препоръчваме  стриктно да се спазват сроковете за подмяна на въздушния филтър, запалителните свещи и кабели, а също така да проверяват работата на бобините и клапаните на автомобила.

Безопасно ли е карането на газ ?

Съвременните газови системи се водят толкова безопасни, колкото и бензиновите. Контрола, надзора и тестовете са много прецизни, а също и стандартите за изработка на тези части – тръби, клапани и други елементи, от които се състои системата. Обикновено налягането на пропан-бутан варира между 3 до 10 bar, а бутилките се тестват и одобряват за производство при налягане 30 bar. Това гарантира, че издържат до три пъти повече от нормалното налягане. Мулти клапаните /Евро сонда/ са снабдени с предпазни клапани, които изолират газовия резервоар в случай на скъсване на тръба. Снабдени са и с клапан, който не позволява превишаване на налягането в бутилката при пожар. Редица изпитания и тестове доказват, че съвременните газови инжекциони имат всички възможни защити от претоварване и гарантират абсолютна безопасност.

Каква е разликата между газов инжекцион с или без OBD ?

При съвременните газови инжекциони газовият компютър осъществява връзка с бензиновия компютър, чрез OBD комуникация. По този начин, в реално време компютърът променя газово-въздушната смес в зависимост от различните условия- натоварване, качество на горивото, влажност и температура на въздуха и др. Специалистите съветват да изберете газов инжекцион с OBD комуникация, при двигатели с динамични/интерактивни/ горивни карти. Това в общия случай са автомобилите, произведени след 2002 г., въпреки че някои по-бюджетни автомобили и до ден днешен са със статични горивни карти.

За автомобили, произведени преди 2002 г. може да изберете газов инжекцион без OBD комуникация. За най-добър избор на газов инжекцион, моля свържете се с нас!

Узаконяване на газова уредба

Във връзка на появилата се в медиите информация във връзка с акция на КАТ за газовите уредби, даваме следната информация:
Всеки автомобил, на който е монтирана газова система след септември 2014(тогава влиза в сила новата наредба Н32) трябва да мине първоначална проверка в специализиран пункт
Срокът за първоначална проверка е ПРЕДИ следващия годишен технически преглед. Давам пример-Новозакупен НОВ автомобил, на който му е монтирана веднага газова система- автомобилът трябва да мине през първоначална проверка до 3 години след дата на монтажа, тъй като тогава му е следващия ГТП.
Ако автомобилът е минал ГТП ноември и автомобилът минава всяка година ГТП, а газовата система е монтирана сега, февруари- срокът за преминаване на първоначална проверка е ноември 2020.
За автомобили, с монтирани газови ситеми ПРЕДИ септември 2014 И ВПИСАНИ в удостоверението за годишен технически преглед, ПЪРВОНАЧАЛНА проверка НЕ се први.
За тях обаче НЯМА срок за смяна на талона.
Смяната на талона в КАТ на автомобил с монтирана АГУ след 2014 год трябва да се извърши до 3 години СЛЕД първоначална проверка.
Първоначалната проверка представлява именно идентификацията и установяването на съответствия по отношение на евростандарти и изисквания.
КАТ НЯМАТ тези правомощия и техническа компетентност.
Първоначалната проверка е процедурата, при която официално се вписва в регисъра на Автомобилна регистрация чрез системата на Демакс всеки един автомобил, конвертиран на газ. Проверката се извършва от двама специалсти –инженери, оторизирани за тази дейност.
Терминът ПАСПОРТ на АГУ не съществува от 2014 година.
Има протокол за монтаж по образец, издаван от сервиза, извършил монтажа.
КАТ само регистрират събитие , като го вписват в талона .
За тях е необходимо единствено копие от документа за първоначална проверка. (За автомобилите преди 2014 – удостоверение от ГТП с вписани данни за АГУ)
Инж. Георги Илиев
Зам. Председател на Асоциация на българските автогаз сервизи София , 19.февруари 2020